Plan je afspraak

Maak een afspraak


Goed voorbereid, beter geholpen

  • Tip 1: informeer je en stel vragen

    Noteer vooraf je vragen, zodat je niets vergeet te bespreken​.

    • Wat is jouw probleem?​
    • Welke klachten of symptomen heb je?​
    • Sinds wanneer?​
    • Wat heb je zelf al ondernomen: dieet, alternatieve therapie, …​
    • Heb je reeds andere artsen / zorgverstrekkers geraadpleegd?​

    Enkele voorbeeldvragen:​

    • Hoe verloopt de behandeling? Hoelang duurt ze? Wat zijn mogelijke bijwerkingen?​
    • Wat zijn de risico’s van het onderzoek, de behandeling of het medicijn?​
    • Zijn er ook andere onderzoeken of behandelingen mogelijk?​
    • Wat is de oorzaak van mijn klachten?​
    • Wat kan ik zelf doen aan mijn klachten?​
    • Wat zijn de gevolgen voor mij in het dagelijks leven?​
    • Hoe werkt het voorgeschreven medicijn?​
    • Tot wie moet ik mij richten bij problemen?​
    • Bij welke nieuwe symptomen moet je de dokter contacteren?​
  • Tip 2: vertel wie je bent

    • Vertel de zorgverlener waarom je gekomen bent, maak hierbij ook gebruik van je nota’s.​
    • Denk na over je verwachtingen en bespreek je doelen met je zorgverlener. ​
    • Stel een medicatielijst op of breng je medicatiedoosjes mee. Wij weten immers graag de naam van de medicatie die je neemt, hoe vaak je deze neemt en aan welke dosis. Vergeet de puffs, oogdruppels en medicatie die je zonder voorschrift bij de apotheker koopt, niet. Vermeld eventuele allergieën en andere belangrijke medische informatie.​
  • Tip 3: controleer je persoonlijke gegevens

    • Breng je identiteitsbewijs, alsook eventuele relevante documenten (arbeidsongeschiktheid, verwijsbrieven, invaliditeitsdocument, betalingsverbintenis OCMW of instanties die tussenkomen in de factuur …) mee.​
    • Controleer de gegevens die je van ons ontvangt, zoals je naam, geboortedatum en huisarts
  • Tip 4: zorg dat alles duidelijk is

    • Durf uitleg vragen als er zaken voor jou onduidelijk zijn. Vraag eventueel naar geschreven informatie die je nadien rustig kan nalezen.​
    • Vraag na welke de voor- en nadelen zijn van het vooropgestelde behandelplan. Soms zijn er meer behandelingen voor uw klachten of aandoening. Informeer naar die verschillende mogelijkheden.​
    • Vraag na waarom extra onderzoeken nodig zijn en wat de oorzaak van je gezondheidsprobleem zou kunnen ​zijn.​
    • Informeer naar de kostprijs van verdere behandelingen.​
    • Moet je een belangrijke beslissing nemen? Vraag gerust bedenktijd. Ga na hoe je de zorgverlener of het ​secretariaat kan bereiken als je bij thuiskomst alsnog vragen hebt.​
  • Tip 5: breng iemand mee

    • Je hebt recht om je te laten bijstaan door een vertrouwenspersoon tijdens een gesprek met een ​zorgverlener. Een vertrouwenspersoon kan een grote steun zijn tijdens en na het gesprek.​
  • Tip 6: wachttijden

    • Vertrek op tijd naar de consultatie, maar kom niet eerder dan 30 minuten op voorhand aan. Dit om alle ​ afspraken zo gespreid mogelijk te laten verlopen en volle wachtzalen te vermijden.​
    • Informeer je over de mogelijke wachttijd. Duurt het langer dan verwacht? Informeer je gerust bij een ​medewerker.

Veelgestelde vragen

  • Wat breng je mee?

    Info voor de inschrijving
    • Je elektronische identiteitskaart (eID) of Kids-ID voor kinderen jonger dan 12 jaar.
    • Je telefoonnummer of gsm-nummer
    • bij een arbeidsongeval:
      • datum van het arbeidsongeval
      • naam en adres van de verzekeringsinstelling van je werkgever
      • naam, adres en telefoonnummer van de werkgever
      • polisnummer en dossiernummer van de verzekering (indien reeds gekend)
    Info voor de arts
    • Een lijst van de geneesmiddelen die je nu gebruikt
    • Eventueel brief van je huisarts, radiografieën, bloedresultaten, vaccinatiekaart, bloedgroepkaart of allergiekaart
  • Waar meld je je aan?

    Meld je met je eID bij de inschrijvingskiosken aan het onthaal als je komt voor:

    • Medische consultatie (raadpleging)
    • Labo
    • Nucleaire geneeskunde
    • Opname

     

    Opgelet!

    • Kom 15 minuten vóór je afspraak met de arts. Dan heb je nog voldoende tijd om je aan te melden en in te schrijven.

     

    Hoe gebruik ik de inschrijfkiosken?

    • Stop je eID in de kiosk
    • Controleer de gegevens (naam, adres, telefoon, huisarts) en bevestig de afspraak
    • Wanneer alles klopt, krijg je een routebeschrijving waarmee je rechtstreeks naar de wachtzaal van de arts mag
    • Zijn de gegevens niet correct of gaat het om een arbeidsongeval? Dan word je doorverwezen naar naar de opnamebalie
  • Hoe meld je je aan bij het secretariaat van je arts?

    • Neem plaats in de wachtzaal van de arts tot de arts of een medewerker je komt halen
    • Bij sommige diensten moet je je eerst aanmelden bij het secretariaat
  • Hoe maak je een vervolgafspraak?

    • Maak een nieuwe afspraak op het secretariaat van de arts
  • Wat als je een afspraak niet kan nakomen?

    • Een afspraak annuleren kan kosteloos tot maximum 24 uur vóór de afspraak
    • Dit kan telefonisch via 055 23 30 11 of rechtstreeks bij het medische secretariaat van de arts (zoek je arts)
    • Annuleer je de afspraak minder dan 24 uur of kom je niet opdagen zonder verwittiging? Dan kunnen er administratieve kosten aangerekend worden

Folders

Jouw consultatie

Categorie
Download